Drömkåken?

1 Apr

Igår kväll innan vi kröp till kojs så satt jag och Magnus och kollade på Hemnet och fantiserade. Vi trodde hela tiden att vår lilla 2:a skulle räcka till en tredje person för när allt kommer omkring, hur stor plats kan en bebis ta egentlingen? En bebis, hur liten hon än må vara, tar otroligt mycket plats. Mycket mer än jag kunnat ana. Det känns som om vi har saker överallt. Det ligger leksaker på matbordet, i soffan, på soffbordet, på golvet. Vissa dagar känns det som om man skulle behöva karta och kompass för att navigera sig fram bland alla saker. Det tar inte slut med leksakerna… för på golvet finns ett babygym, en lift, ett babyskydd, en babysitter, en gåstol och ibland en stor lekfilt som även den brukar vara full med leksaker. Det gäller att ta stora kliv ibland så att man inte trampar på något. Alla sakerna som ockuperar golvet är ju ganska skrymmande. Visst vissa utav dem kommer inom en snar framtid att försvinna, men de kommer säkerligen att bli ersatta med annat.
Så… vi satt och fantiserade om ett större boende igår. Jag har aldrig sett mig själv som en villamänniska. Jag har känt att jag som längst kan sträcka mig till radhus. Det är ungefär så långt mitt engagemang räcker till. Men jag hittade ett hus… egentligen ett riktigt ruckel. MYCKET som behövde göras. Det krävdes mycket kärlek och omvårnad för att få detta huset på fötter, men av någon anledning så ville jag ta mig an det. Huset hade nog aldrig tidigare stött på något som kallas för renovering. Det var väldigt mycket brunt, orange, grönt och gult invändigt. Det gjorde riktigt ont i ögonen när man tittade på det. Utvändigt så flagnade färgen och taket behövde läggas om.
Jag brukar alltid vara väldigt kritisk när det gäller hus/boenden. Jag är mästare på att hitta fel och brister. Hur sjutton lyckades jag se potential i detta huset? Är jag kanske bara desperat efter 5 rum och kök?

Kommentera

