Sommarläsning

7 Jul

Sitter och slösurfar på Bokus medans lillsnuttan ligger och sover förmiddagsluren. Jag har så otroligt svårt att hitta böcker som intresserar mig, eller bemödar mig med att läsa klart. Sen att jag har en lite udda smak för böcker gör inte saken lättare. Jag läser gärna biografier, fakta och allt som är non-fiction. Jag har aldrig fastnat för deckare… eller romaner. Det är kategorier som inte intresserat mig så vidare värst. Sen ska jag väl inte påstå att jag aldrig läst nån roman för det har jag allt gjort. En hel del. Men det är inget jag föredrar.
När jag var i Egypten första gången så hade jag med mig en bok av en författare som jag aldrig tidigare hade hört talas om. Bill Bryson. Boken hette En kortfattad historik över nästan allting och var en bok i tegelstensformat på 491 sidor som jag valt på måfå inne på Akademibokhandeln. Den fick åka med på resan och agera förströelse nere vid poolen. Det slutade med att jag blev en himla solentusiast, mest för att jag hade väldigt svårt att släppa ifrån mig boken. Det är verkligen avkopplande att ligga på en solbädd vid poolen med en riktigt, riktigt bra bok i solgasset. Jag plöjde igenom boken ganska fort. Den var verkligen underbar att läsa och den handlar precis om det som titeln avslöjar. Om nästan allting som hänt i vår värld från big bang och fram till nu, skrivet med lite ironi, sarkasm och glimten i ögat. Jag var helt såld på boken och fick ibland försöka hålla mig från att skratta högt när jag låg och läste.
Och nu i mitt slösurfande på Bokus så dök helt plötsligt namnet Bill Bryson upp i mitt minne och jag var tvungen att söka på honom. Till min stora glädje såg jag att han i september kommer att släppa en ny bok i ungefär samma tappning som heter En kortfattad historik över nästan allting i ditt hem.
Ska man förhandsboka den mån tro??

Kommentera

