Mitt hem är min borg

8 Aug

Jag vet att jag till och från kan framstå som en (ursäkta uttrycket) riktig gnällkärring, men jag tycker sällan att jag gnäller och skäller utan anledning.
Igår kväll fick våra grannar den lysande idén att de skulle sätta igång och borra kl 21.40 på kvällen… ja jag vet att det står i stadgarna att det ska vara tyst efter kl 22.00, men ändå. Vem sjutton borrar vid det dagset? Och inte en gång heller. Inte två gånger, utan sju. En liten tjej vid namn Siri som är livrädd för elvispar, borrmaskiner och dylikt som väsnas mycket vaknade från sin sömn i ren panik och efter det var det nästan stört omöjligt att få det gråtande lilla livet att somna om. När hon väl lyckades somna så var det oroligt, gnälligt och småsnyftande och så fortsatte det resten av natten.
Nej jag är inte speciellt imponerad av våra grannar. Inte för fem öre. Ingen som bor i trapphuset vet hur ett dörrhandtag fungerar. Alla bara smäller igen sina ytterdörrar och det ekar vill jag lova. De här lägenheterna är oerhört lyhörda. Att sen springa runt och prata högljutt i trappuppgången är en annan populär aktivitet.
Det som gnager mig är det faktum att vårt sovrum ligger precis intill ytterdörren. Jag önskar att sovrummen hade legat på andra sidan lägenheten istället. Men allt dörrsmällande och gapande hörs rätt in i sovrummet och när man har en dotter som redan har lite svårt för att komma till ro ibland så är detta otroligt irriterande. Men… man vill ju inte vara den där gnälliga grannen som går och gnäller och skäller på alla. Men jag är nog hellre det än att vara grannen som väsnas och stör.
Oj vad jag längtar efter vårt hus!

Kommentera

