Frisk än?

10 Nov

Nej inte frisk på långa vägar… tvärtom börjar jag misstänka att jag kan ha fått bihåleinflammation för det känns som om ansiktet ska gå i bitar. Sen är det väl ett under att jag inte lyckats hosta upp lungorna, men dagen är inte slut än.
Något som dock gjort att jag känt mig lite lättare till mods är det faktum att det verkar som om  hela den här förskolebaletten för Siri äntligen löst sig. Urpsrungsläget var att vi hade önskemål om att få in henne på en förskola till årsskiftet, gärna hyfsat nära där vi kommer att bo när vi väl flyttar in i huset. Förskolekön här i Trollhättan är tydligen lång…. vääääldigt lång och att får en plats där man önskar är näst intill omöjligt, i alla fall om man vill ha en förskola som ligger centralt.
De ringde från barnomsorgen härom dagen och meddelade att Siri inte kunde få en plats på skolan vi sökt till utan att hon kunde bli inskriven nånstans på andra sidan stan, vilket inte kändes optimalt för vår del. Sen vill jag inte heller sätta henne i en förskola för att sedan kanske ett halvår senare när hon fått vänner, rycka henne därifrån och sätta henne på ett nytt ställe. Jag tycker inte det är ok.
Hur som helst så fick jag tipset av en bekant på Facebook att söka mig privat istället för inom kommunen. Sagt och gjort så ringde Magnus till en privat förskola som ligger ca 400 m ifrån där vi kommer att bo sen och frågade om det fanns några platser. Gissa om vi blev förvånade när damen i telefonen svarade ”Ja”. Så nu är Siri registrerad där och vi ska bara skicka in papper så får hon som det ser ut i dagsläget börja där efter nyår. Yaaaaay!!
And by the way…. vad är det med småbarn och sömn??? Sömnen har varit ett ständigt återkommande dilemma med vår lilla dam. Hon är ju ganska bestämd av sig och har nog varit så sen… tja sen vi lämnde BB? Hon är helt övertygad om att det är hon som bestämmer sina sov-och läggtider. Tidigare har hon sovit middag vid 12. Det har varit ganska lagom för då har hon varit trött… Saken är den att hon fortfarande är trött vid 12, men varje gång man försöker få henne att sova middag nu för tiden så följs detta utav STORA och HÖGLJUDDA protester. Det enda att göra är att låta henne hålla igång tills hon ”stupar”. Detta leder till att en sedvanliga läggtiden vid 20.00 på kvällen har blivit flyttad till snarare 21.00…. eller i värsta fall senare ändå. Så här är kruxet… Vad gör man när man själv inte alltid orkar vara vaken längre än sitt barn?
Säkerligen jättemånga som tycker att jag inte har pli på mitt barn, men till mitt försvar så är det genetiskt… kvinnorna i min familj är nåt djävulskt envisa och det vore väl konstigt om vi inte förde den genen vidare 😉

Kommentera

