Min älskade lilla sjukling

31 Dec

Tyckte väl att det gick på tok för lätt att lägga damen för kvällen igår. Jag stoppade henne i säng redan 19.30 och sen hörde jag inte ett pip… förrän kl var 21.30. Då var det en dam som satt i sin säng och såg alldeles vimmelkantig ut. När jag tog upp henne var hon alldeles varm, matt och näst intill lealös. 40 graders feber visade termometern på, så nu var det dags igen. Förvisso har vår lilla tjej under sina snart 15 månader på vår jord bara varit sjuk en gång tidigare, men oj vilken resa det var. Det slutade med övernattning på barnavdelningen på sjukhuset. Nu sitter man här och är livrädd över att behöva göra samma resa igen. Än så länge verkar det dock som om det inte är så mycket mer än feber. Lite snuvig, inte så kraxig som sist, men ack så trött, slö och ynklig.
Middag sovs sittandes i mammas knä framför tv’n. Jag antar att det är lättare att andas om man sover sittandes. Mat har varit ett sällsynt inslag under dagen. Har fått i henne nåt bett på en smörgås här, en sked fruktpuré där, men inte så mycket mer. Hon är duktig och dricker mycket så det får man vara tacksam för.
Själva har vi precis intagit vår nyårsmiddag. Det blir ingen vagnpromenad för att gå ut och kolla på raketer. Det lär nog inte hända så mycket mer ikväll över huvud taget. Siri har somnat… hon somnade i mitt knä och nu ligger hon och trynar i sin säng. Hon höll på att somna sittandes vid matbordet förut.
Vi ska äta efterrätt. Hemmagjord mascarponeglass med chokladkross. Sen är det nog slut för idag. Jag har inte sovit många timmar inatt, ty jag har haft en varm liten kamin liggandes tätt, tätt intill mig. Sen att kaminen har svårt att ligga still gör inte saken lättare. Hon har kört nån väderkvarnsvariant inatt som involverat både armar och ben. Men det är ok… sömnbristen vägs upp av det faktum att jag vet att min dotter känner sig trygg när hon ligger tätt intill mig. Ibland ligger hon och klappar mig i håret, tvinnar det mellan sina små fingrar. Ofta ligger vi kind mot kind… Jo… det är mysigt det.
Hur som helst så ville jag bara önska alla ett gott nytt år. Personligen ska denna trött mamma äta upp sin efterrätt och sen förbereda sig på en lite småkämpig natt. Gör inga nyårslöften ni inte kan hålla, ta det lugn med champagnen och skjut inte bort några fingrar när ni smäller raketer.

Kram på er!

2 svar to “Min älskade lilla sjukling”

  1. polaroidized januari 1, 2013 den 8:01 e m #

    Oj, kan ju inte klicka på Gilla-knappen…hoppas Siri mår bättre nu? Vi hade också för lite och för dålig sömn bakom oss tack vare lilla, söta E så vi blev inte heller sena på nyårsafton 🙂

  2. Sandra Lago januari 1, 2013 den 8:10 e m #

    Oh ja hon är på bättringsvägen. Idag har hon till och med orkat leka och busa lite, men mest gosat och tittat på tecknat. Vet i fåglarna vad det var.Två dagar med 40 graders feber och idag hade hon gått ner till 38. Hon kommer vara pigg och go till helgen igen 🙂

Kommentera

