Bordsskick?

11 Jan

Behöver man bordsskick när det serveras något så gott som våfflor? Då kan man väl bara stoppa ansiktet i tallriken och äta? Eller?
Faktum är att damen klämde i sig två våfflor…. och våfflorna som ligger på tallriken på bilden var egentligen ämnade att sparas till Magnus, men vid ett obevakat ögonblick så snöt hon åt sig de våfflorna också och började tugga.
Våfflorna var väl tänkt som en liten belöning då dockan varit extra duktig idag. Det var nog en liten belöning för oss båda eftersom även jag i min mammaroll varit ganska duktig själv… till en viss gräns.
Idag skulle nämligen Siri lämnas på förskolan under en lite längre stund utan mamma. Igår var jag ifrån henne under en halvtimme på dagen och det gick jättebra…. hon åt dock inget igår heller, trots trugande, lockande och pockande. Hon sov väldigt bra. Var en utav de första barnen som somnade och sov sedan i 1½ timme. Kanon!
Idag så var jag där på morgonen en stund och så gick jag där ifrån strax innan 11. Sa hejdå till henne, pussade och kramade och sen hörde jag inte ett pip från henne. Hon var upptagen med att dona och greja. Kändes väldigt skönt att kunna gå därifrån utan att höra henne gråta. Jag skulle vara tillbaka till 12.30 så att jag var där när hon vaknade efter sovstunden. Ju närmre klockan kom 12.30, desto större blev klumpen i magen. När jag var på väg tillbaka till förskolan så småsprang jag sista biten.
Väl där så fann jag Siri sovandes i sin vagn och jag kunde smita in och prata lite med pedagogerna. Då fick jag de goda nyheterna att Siri minsann hade smakat på maten (om än lite). Det var inte en vrålhungrig unge jag skulle få med mig hem idag. Undrens tid är inte förbi!
Hon hade varit på gott humör under hela tiden som jag var borta, vilket kändes otroligt roligt att höra. Nu kanske den där ångestklumpen jag haft i magen hela veckan lättar lite grann.
Tårarna kom dock när hon vaknade upp från sovstunden. Kanske drömde hon en mardröm, kanske kände hon inte igen sig, men något var det som gjorde henne ledsen. Jag fick snabbt klä på mig, säga hejdå och tacka för idag och ta vagnen och rulla iväg innan hon väckte de andra sovande barnen.
Men visst ska man belöna med lite våfflor som är det godaste (med Siris mått mätt) som finns. Vi har ju faktiskt varit riktigt duktiga idag jag och min lilla tjej.

Ett svar to “Bordsskick?”

  1. polaroidized januari 12, 2013 den 9:36 f m #

    Hurra för er! Och jag skulle också kunna äta vofflor så där 🙂

Kommentera

