Äldre och klokare?

10 Feb

Normaltvis vid den här tidpunkten på året brukar jag känna mig väldigt nere. Vid den här tidpunkten så brukar jag få en liten kris, utvärdera mitt liv och inse att jag inte hunnit med hälften utav allt jag velat göra.
I år är det annorlunda. Det slog mig i morse när jag vaknade till en illastinkande bajsblöja att livet just nu inte är så tokigt. Idag var det inte alls dumt att fylla år.
Det är väl en inställningsfråga. Tidigare födelsedagar har jag våndats och känt en oerhörd press. Jag har våndats över allt jag inte hunnit med, allt jag inte uträttat/uppnått och att man hela tiden får mindre och mindre tid på sig att göra alla de sakerna som man känner sig tvungen att hinna med. Det har haft att göra med allt från utbildning till jobb, balansera ett socialt liv med att vara mamma, vara en bra fru och ta hand om ett hushåll, komma underfund med vad man vill göra med sitt liv (jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir ”stor”).
Detta är frågor som plågat mig vid varje födelsedag. Det är inte det faktumet att jag blir äldre. Det är egentligen ingen åldersnoja jag upplever, utan snarare en vanmakt över att inte kunna styra över tid och rum. Att känna att ens ”tidskonto” töms när man har så mycket mer man vill uträtta. Jag skulle gladeligen studera i 10 år till för att komma underfund med vad jag vill göra med livet, men jag har inte 10 år till av mitt liv att lägga på studier. Det skulle inte gå ihop. Nånstans måste man börja ”leva” också.
Denna födelsedagen har varit annorlunda. Jag vet inte om jag omedvetet kommit till någon form av insikt, eller vad det är frågan om, men det känns riktigt bra.
Jag har en man som jag älskar över allt annat, en dotter som jag skulle göra allt för och lite till, vårt underbara renoveringsobjekt till hus, ett jobb, en utbildning, jag har hunnit resa en hel del.
Nu finns det säkert någon som tänker: ”Aha, hon nöjer sig med det hon har”, men det är inte riktigt det som det är frågan om, utan det är väl snarare att faktiskt komma till insikt med vad man har, att uppskatta det och att förstå vad som är viktigt i livet för en själv.
Jisses det lät ju nästan djupt.
Idag har jag även fått den stora äran att dela min dag med Siri som blir 16 månader idag. Hurra hurra för Siri! Tillsammans har vi haft en riktig toppendag då damen i fråga varit på strålande solskenshumör nästan hela tiden och detta har smittat av sig även på mig.
Ska även passa på att tacka för alla gratulationer som har strömmat in under dagens lopp. Tusen och åter tusen tack!

10 svar to “Äldre och klokare?”

  1. mylifemystory83 februari 10, 2013 den 10:26 e m #

    Grattis på födelsedagen det låter som att du haft en underbar födelsedag med din fina familj:)

    • Sandra Lago februari 10, 2013 den 11:06 e m #

      Tackar tackar! Jo det har varit riktigt mysigt idag. Ibland kan det till och med vara skoj att fylla år 😉

  2. polaroidized februari 11, 2013 den 7:38 f m #

    Grattis i efterskott 🙂

  3. Lina februari 11, 2013 den 8:42 f m #

    Härligt! Man får gratulera! Känner likadant – jag är där jag vill vara i livet så då behövs ingen åldersnoja. =)

    • Sandra Lago februari 11, 2013 den 3:44 e m #

      Tackar tackar. Nej åldersnoja är överreklamerat 😉

  4. Jenny februari 11, 2013 den 10:51 f m #

    Grattis i efterskott 😉
    Känner igen mig i vad du skriver. Nu finns det så mycket gott i livet som inte fanns tidigare – barnen ❤

    • Sandra Lago februari 11, 2013 den 3:45 e m #

      Tackar tackar! Dessa underbara små krabater, 1-årstrotset till trots 😉

  5. Ama de casa februari 11, 2013 den 10:59 f m #

    Grattis till både dig och Siri 🙂

Kommentera

