Svar på tal

21 Mar

Det formligen sprutar ut nya ord hela tiden från Siri. En del glasklara och andra får man försöka gissa sig till vad hon menar. Att ”ähöh” betyder äpple kanske inte är det lättaste att räkna ut, men man lär sig efter hand.
Det är nu man som förälder blir lite perplex ibland då det händer att man får svar på tal från en nästan 1½ år gammal tjej. Det hände härom kvällen då jag frågade henne om vi skulle gå och sätta på henne pyjamasen och borsta tänderna… och hon tittade på mig med sina stora på ögon, skakade på huvudet och svarade ett klart och tydligt ”nej”. Jag stod där lite smått förvånad över svaret och visste inte riktigt hur jag skulle te mig först… jag brukar fråga henne på kvällarna om vi ska gå och göra oss i ordning för sängen… jag har bara aldrig tidigare fått svaret ”nej”. Jag visste inte ens att ordet nej fanns i hennes vokabulär.
Ibland önskar jag att hon själv förstod det roliga i vissa situationer. Härom dagen så ville hon upp i min famn och jag sa till henne ”ge mig två sekunder, jag måste bara torka händerna” (jag stod och diskade), varpå den lilla damen började räkna högt och tydligt ”En, tå, te, hya”, nästan som för att demonstrativt visa att här tar det minsann längre tid än två sekunder. Det är väldigt svårt att låta bli att dra på smilbanden. Om hon ändå själv hade insett ironin i det hela.
Nej hon har nog inte heller en uppfattning om vad hon säger när hon räknar. Hon har hört mig när jag räknar skedar till vällingen och när jag sa att hon skulle vänta i två sekunder, så reagerade hon nog på ordet två och började räkna… Men det är sannerligen inget fel på damens tajming

6 svar to “Svar på tal”

  1. mylifemystory83 mars 21, 2013 den 9:26 e m #

    så gullig hon är:)

    • Sandra Lago mars 21, 2013 den 9:43 e m #

      Oh ja hon kan konsten att charma 😉

  2. Ama de casa mars 22, 2013 den 10:33 f m #

    Haha! Gulligt 🙂

  3. polaroidized mars 22, 2013 den 7:26 e m #

    Helt underbar 🙂

    • Sandra Lago mars 22, 2013 den 8:06 e m #

      Det är det som är så härligt med barn… de upphör aldrig att förvåna 🙂

Kommentera

