Hej igen!

23 Apr

Det har inte blivit så mycket bloggande från mig det sista då jag spenderat många kvällar i huset med att försöka göra något åt vårt stora sorgebarn, nämligen trappan.
Första gången vi besökte huset (på visningen) så var trappan inklädd i röd heltäckningsmatta… När jag tänker efter så var det heltäckningsmatta på de flesta ställena i huset. När vi väl tog över huset så var all heltäckningsmatta bortriven och kvar fanns den blottade trappan, målad med nån blågrå, flagnad färg och linoleummatta på trappstegen. Inte så snyggt.
Vi funderade på trapprenovering och hade till och med dit killar som lämnad offert på jobbet och då insåg vi att vi kunde ha mycket roligare för dom pengarna.
Så trappan fick skrapas, hyvlas och slipas och vi har lagt ner ganska många timmar på den. De senaste kvällarna har jag ägnat åt att måla den och då uppstod ännu mer problem. Allting såg bra ut efter en strykning, men dagen efter så hade fägen krackelerat. Svordom, svordom tänkte jag och målade den en andra gång. Samma resultat. Jag vet fortfarande inte vad det har berott på, om trappan varit så torr i träet att den sugit åt sig färgen eller vad det kan vara för något, men det tog mig 6 strykningar att få ett bra resultat. Nu finns inga sprickor i färgen, men jag är rädd att de skall dyka upp rätt som det är. I och med att vi inte har en aning om vad de berodde på så är det svårt att göra något för att förebygga det.

Före

Efter

Sista bilden är tagen på kvällen så det blev lite mörkt. Kvar i trappväg är att det skall på lister på sidorna och så ska vi försöka få upp trappräcke så snart som möjligt.
Annat som har pysslats med det senaste är bland annat garderober. Det har kommit upp garderober i vårt sovrum och den övre hallen.
I morgon kommer den stora bänkskivan till köket och på torsdag kommer snickare och gör färdigt räcket som skall sitta uppe på trappavsatsen så att inte små damer går och drullar ner. Vi har även införskaffat en grind till trappan. Känns som en absolut nödvändighet när man har en liten klätterapa till dotter.
På lördag går flyttlasset och det är med skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot det. Kommer vi att hinna färdigt med allt? Nej inte allt, men det som krävs för att det ska vara beboligt?
Följ den spännande fortsättningen…..

8 svar to “Hej igen!”

  1. mylifemystory83 april 23, 2013 den 9:40 e m #

    Så mycket ni hunnit med , bra jobbet. Så fin trappan blev:)

    • Sandra Lago april 23, 2013 den 9:41 e m #

      Tack! Får hålla tummarna för att den håller sig sån bara. Jag är lite orolig att färgen ska börja krackelera igen för i ärlighetens namn så är jag inte sugen på att behöva slipa om trappan igen 😉

  2. shadaim12 april 24, 2013 den 1:36 f m #

    MInns vilket slit det är att måla om en trapp.
    Snyggt som attan blev det du gjort =)

    • Sandra Lago april 24, 2013 den 8:31 e m #

      Tack! Kan säga att jag beträder den med andakt efter allt slitet 😉

  3. polaroidized april 24, 2013 den 3:23 e m #

    Låter så bekant allt det där! Lycka till och trappan blev fin. Vi har ännu vårt trapprojekt framför oss 🙂

    • Sandra Lago april 24, 2013 den 8:32 e m #

      Trappor är ingen rolig historia, men jag tror att det funkade rätt bra den här gången. Har synat den i sömmarna idag och än så länge ser färgen ut att hålla 🙂

  4. Lina april 24, 2013 den 7:44 e m #

    Trappan blev jättefin! Vi har också en trappa som ska fixas. Våran har brun heltäckningsmatta…

    • Sandra Lago april 24, 2013 den 8:34 e m #

      Brun. Det låter som snäppet värre än vår röda 😉

Kommentera

