Throwback Thursday

3 Okt

Känner ni igen honom? 1995 kom första Toy Storyfilmen ut och det var den första animerade långfilmen jag såg. Jag kan efter några sjukdomsdagar tillsammans med min dotter bara konstatera att filmen håller än. Heck, vi har faktiskt plöjt igenom alla tre filmerna. Nåt roligt ska man väl ha när man är sjuk?
Jo den lilla bakteriehärden har lyckats på det mest framgångsrika sätt att föra över sina basilusker till mig, så här blir det inte så värst många knop gjorda. Som grädde på moset har jag även dragits med en envis huvudvärk i några dagar och en inflammerad visdomstand.
Vid sånna här tillfällen passar det alldeles utmärkt med lite barndomsnostalgi i filmform. Inte minst tycker Siri att filmerna är himla spännande. Speciellt den tredje filmen som öppnar med ett tåg som kommer åkandes i full fart. Är ni förvånade över att min fordonstokiga dotter skulle fastna för just filmen med ett tåg? Neeeeeeej…
Nu när man är lite äldre och tittar på första filmen så märker man hur otroligt mycket detaljer som gick en förbi första gången man såg den. Jag kan inte säga annat än att Pixar är ett imponerande företag när det gäller att skapa film, men vilka är målgrupperna? För i många fall känns det inte som om filmerna främst riktar sig till barn, då det är många skämt som går barnen över huvudet. Även väldigt mycket referensbaserad humor och är du för ung och inte har just de referenserna i din ”upplevelsebank” så faller poängen. Är filmerna för barn eller vuxna? Eller är det helt enkelt så att de är gjorda så genialiskt att de ska passa alla åldersgrupper. Ska du sen förvärra situationen så översätter de filmen till tex svenska och sen har du inte ett enda fungerande skämt kvar i filmen.
Eller så får man ta det för vad det är… En stunds underhållning i feberdimmorna.
Tydligen är det tröttande att se på film för efter filmen och en stunds gosande i mammas och pappas säng så var nog Siri trött för hon tog sin vovve och sin filt och slängde över dem i sin säng och därefter fick jag lov att lyfta i henne för då skulle hon minsann sova.
Godnatt min skatt

4 svar to “Throwback Thursday”

  1. The Sotiriou Family oktober 4, 2013 den 9:20 e m #

    Åh, Toy Story! Nu blev man nostalgisk 😊

    • Sandra Lago oktober 4, 2013 den 9:22 e m #

      Det är ju faktiskt riktigt bra filmer! De har ett visst underhållningsvärde 🙂

  2. Babyblueeye? oktober 5, 2013 den 10:17 f m #

    I den här familjen äääälskar mamsen alla walt disney,dreamwork och pixar filmer! Man kan nog rent av säga att jag är en samlare! Nu har jag äntligen fått tag i Monsters inc. orginal!!!
    Några andra favoriter är Upp, bee movie,shrek, bortspolad,på andra sidan häcken. Även ice age, hopp, bilar och herbie är riktigt, riktigt bra! 🙂
    Det är ju så mysigt då dom små kryper upp och vill mysa framför en film! ❤

    • Sandra Lago oktober 5, 2013 den 1:16 e m #

      Finns hur mycket mysigt som helst att titta på! Är barnsligt förtjust i Pixar 😉

Kommentera

