Nya, friska tag

10 Feb

Nej bloggen har inte gått i graven, även om det verkar så. Den senaste tiden har varit stressig, jobbig och en emotionell berg och dalbana utan dess like.
För det första så kan vi avslöja att Siri ska bli storasyster. Den glädjen höll dock på att bli väldigt kortvarig då jag fick en enormt stor blödning den 28:e januari och vi befarade verkligen det värsta. I min värld så kunde det inte ha skett något  annat än ett missfall. Jag var och klippte mig på eftermiddagen och när jag reste mig upp för att betala så började det forsa blod. Det var ingen hejd på det och jag skyndade mig bort till Folkets hus där jag gömde mig inne på en toalett. Jag fick tag på Magnus och instruerade honom att ta med rena kläder till mig och att lämna av Siri hos moster.
Det var ingen vacker syn Magnus möttes av inne på Folkets hus. En rödgråten Sandra som skyndade sig in på toaletten igen för att byta kläder.
Vi fick rådet av sjukvårdsupplysningen att ringa till gyn dagen efter. Det fanns inget att göra. Hade det satt igång, så var det för sent och jag förstod väl innerst inne att det sköterskan sa var sant. Det fanns inget att göra.
Många tårar hann att gråtas den kvällen och på onsdagen ringde jag till gyn och fick en tid för ultraljud. Det var allt annat än roligt att sitta och vänta i väntrummet på NÄL. Man ville ha det överstökat, vara på hemgång och få gräva ner sig i sängen.
Väl dags för ultraljud och man vågade knappt titta på skärmen. Men… jag tittade… och det första jag såg var ett litet hjärta som slog. Sen ser jag ett par ben som sparkade runt och att det är någon som ligger inne i min mage och suger på tummen…
Och jag grät. Jag grät floder. Det fanns ingen hejd på tårarna. Magnus stod bredvid mig med vidöppen mun och bara stirrade på skärmen. Där fanns beviset på att det bodde en högst välmående liten krabat i magen, blödningen till trots.
Tydligen hade blödningen kommit från moderkakan då den uppvisade ett blåmärke. Vad det kom sig av kunde läkaren inte riktigt svara på, men utöver blåmärket så såg det fint ut.
Överraskning nummer 2 var att vi hade lyckats missa en hel månad av graviditeten och att jag var längre gången än vi först hade trott.
Så man gick från sorg till glädje och sen tillbaka till sorg igen då man inte riktigt vågade tro på att allt var ok.
Och sen på söndagen var det dags för en liten tur igen då jag hamnade på akuten. Som tur var visade det sig att det inte var en ny blödning, utan gammalt blod som hade letat sig ut. Även detta ultraljudet visade en välmående liten krabat.
Och på måndagen var vi inbokade för rutinultraljud och efter det kände vi oss väldigt avslappande och tillät oss till och med att glädjas åt att vi faktiskt ska få tillökning. Nu vågar vi vara glada, nu har vi berättat för familj och vänner och nu jäklar ska vi fixa det här.
Den 6:e augusti är det beräknat till. Då jäklar i min låda ska vi skapa inbördeskrig här hemma med en storasyster som vaktar sin mamma som en hök och som helt plötsligt kommer behöva dela mamma med en lillasyster eller lillebror. Oj, oj, oj…
Ett kärt bekymmer.

Nu ska jag fira födelsedag. Jag blir 30+ nånting och tycker att jag förtjänar en god kopp kaffe och kanske rent av en kaka till

16 svar to “Nya, friska tag”

  1. Andrea februari 10, 2014 den 1:40 e m #

    I am so happy mummy and baba are ok ❤

  2. Babyblueeye? februari 10, 2014 den 1:45 e m #

    Åhh…Grattis!! Vad kul, så underbart för Siri med ett småsyskon!! 👍
    Så skönt att allt var/är ok med lill*n! 😦
    Hoppas du bloggar om gravven! 😉
    Blir aldrig less att läsa om livets under!

  3. Babyblueeye? februari 10, 2014 den 1:46 e m #

    Och Grattis på födelsedagen själv!!!!

    • Sandra Lago februari 10, 2014 den 1:55 e m #

      Tack för gratulationerna 🙂
      Ja min blogg har ju änna utvecklats till en mammablogg, så det kommer säkert stå ett och annat om graviditeten 😉

  4. FrkNilsson februari 10, 2014 den 2:39 e m #

    Fantastiska nyheter!!! Förstår helt ångesten, hade precis samma typ av blödning i vecka 14, inget man önskar ens sin värsta fiende. Vila dig (haha, så gott det går med en blivande storasyster i huset!) i form, och ta minst en kaka till! Stort grattis igen, och hipp hopp hurra på din födelsedag!

    • Sandra Lago februari 10, 2014 den 2:44 e m #

      Tusen tack för gratulationerna!
      Ja då vet du precis skräcken vi gått igenom här hemma och det var inte roligt. Men nu blickar vi framåt och är positiva 🙂

  5. The Sotiriou Family februari 10, 2014 den 3:59 e m #

    Grattis, så roligt med ett syskon!
    Vilken tur att allt är ok i magen, det måste ha varit tufft med blödningen och oron…
    Tror att Siri blir världens bästa storasyster, hon verkar vara en cool tjej 🙂

    • Sandra Lago februari 10, 2014 den 8:39 e m #

      Haha ja hon är en riktig liten cooling 😉
      Kommer nog att bli en stor omställning för oss allihop med en liten nykomling, men det är välkommet 🙂

  6. Lina februari 10, 2014 den 5:01 e m #

    Åh, GRATTIS!!! Fy vilken oro ni har behövt genomlida! Stackare! Men vad skönt att krabaten mår bra! Var rädd om dig!

    • Sandra Lago februari 10, 2014 den 8:40 e m #

      Tack! Har en känsla av att jag kommer vara överdrivet rädd om mig, men hellre det antar jag än inte alls 🙂

  7. mylifemystory83 februari 10, 2014 den 7:43 e m #

    Fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg. Är så glad att allt är bra med lilla bebisen:) grattis till er och grattis på födelsedagen. Noel ska oxå bli storebror, har Bf den 27/6 🙂

    • Sandra Lago februari 10, 2014 den 8:41 e m #

      Nej men grattis till dig med! Då är det inte så värst lång kvar för er 🙂
      Hoppas att graviditeten har varit bra och att du mår toppen 🙂

      • mylifemystory83 februari 12, 2014 den 1:40 e m #

        Tack:) den här graviditeten har varit helt olik den första, har mått illa fram till v 18. nu är jag i v 21 och ser redan höggravid haha. Hur mår du nu?Vilken vecka är du i ?Vad säger Siri om att hon ska få syskon? Noel vill inte ha ngn bebis säger han 🙂 sen vet jag inte hur mycket han förstår, men jag försöker att förbereda honom så gott det går. 🙂

      • Sandra Lago februari 12, 2014 den 9:26 e m #

        Är i vecka 16 snart och har börjat få putmage 😉 Mår bra bortsett från att jag är så jäkla trött hela tiden. Känns som om jag skulle kunna somna på stående fot!
        Haha Noel kanske ändrar sig när han väl får träffa sitt syskon 🙂
        Siri verkar ganska illa till mods när man pratar om att det ligger en bebis i mammas mage. Ser ut som om hon tror att jag ätit upp den. Hur skulle den annars hamna där? 😉

      • mylifemystory83 februari 16, 2014 den 9:13 f m #

        Hihi, jag det kommer inte vara lätt det här. Skönt och höra att du mår bra:)

Kommentera

