Bokrea

27 Feb

Något jag ser fram emot varje februari är den årliga bokrean. Efter att ha botaniserat bland de många borden som stod uppdukade med litteratur så måste jag säga att jag var mäkta besviken över årets utbud. Sen att jag är ganska kräsen när det gäller böcker gör inte saken lättare. Det fanns ett jättebord med receptböcker för både bakning och matlagning. Ett ännu större bord med deckare och sen romaner i överflöd. Sen närmade jag mig borden som intresserade mig… Facklitteratur, biografier och liknande. Jag måste erkänna att en känsla av tristess uppstod bara jag tittade på böckerna. De flesta böckerna hade några år på nacken och kändes inte aktuella för fem öre. Besvikelsen var stor.
Så nu sitter jag och letar på nätet efter intressanta titlar (dock inte på rea) och har hittat ett par.
En utav dessa är ”The Reason I Jump: One Boy’s Voice from the Silence of Autism” av Naoki Higashida. Det var ett tag sedan jag hörde talas om boken och den har sen dess funnits någonstans i bakhuvudet och nu äntligen lyckats leta sig fram. Ser fram emot att få läsa den.

‘Composed by a writer still with one foot in childhood, and whose autism was at least as challenging and life-defining as our son’s, THE REASON I JUMP was a revelatory godsend. Reading it felt as if, for the first time, our own son was talking to us about what was happening inside his head.’ Written by Naoki Higishida when he was only thirteen, this remarkable book explains the often baffling behaviour of autistic children and shows the way they think and feel – such as about the people around them, time and beauty, noise, and themselves. Naoki abundantly proves that autistic people do possess imagination, humour and empathy, but also makes clear, with great poignancy, how badly they need our compassion, patience and understanding. David Mitchell and his wife have translated Naoki’s book so that it might help others dealing with autism, and generally illuminate a little-understood condition. Like The Diving Bell and the Butterfly, it gives us an exceptional chance to enter the mind of another and see the world from a strange and fascinating perspective. The book also features eleven original illustrations, inspired by Naoki’s words, by the artistic duo Kai and Sunny.

Jag tar tacksamt emot tips på läsvärda böcker!

5 svar to “Bokrea”

  1. A-mamman februari 27, 2014 den 9:42 e m #

    Först: megamycket grattis till växande magen! Läste om era läskiga dagar, så skönt att det gick bra. Och tack och lov för ultraljud, det har ju faktiskt inte funnits så länge.
    Måste tipsa om bokbloggen Bokhoran, som jag försöker komma ihåg att läsa, många bra tips!

    • Sandra Lago februari 27, 2014 den 10:16 e m #

      Tack för gratulationerna! Vi håller tummarna för att allt i magen är ok. Mår bara bättre och bättre 🙂
      Skall genast kolla in bloggen!

  2. christerhansson februari 27, 2014 den 10:57 e m #

    Reblogga detta på Christer.L.Hansson and commented:
    Bokrean!
    Jag minns när man bildade kö utanför butikerna på morgonen och hängde på låset, eller till och med att någon butik öppnade vid midnatt. Man hade i förväg prickat av på listor vilka böcker man tänkte köpa och det var alltid riktiga fynd om man var bland de första i kön.

    I dag så gör man bokfynden på nätet året om via någon sökmotor

    • Sandra Lago februari 28, 2014 den 11:07 e m #

      Jag vet inte hur det är nu för tiden, men ”förr” var det många bokhandlar som inledde bokrean med att ha nattöppet. Sann boknörd som man är (eller i alla fall var) så gjorde man ett nattligt besök för att kunna roffa åt sig ”gobitarna” 🙂

      • christerhansson februari 28, 2014 den 11:18 e m #

        Ja, det var samma högtidliga känsla som när man förr skulle lämna in pappersdeklarationen senast den 28 februari. Man gick man ur huse och det var lite folkfest 🙂

Kommentera

