Dagens ungdomar skrämmer skiten ur mig

8 Maj

Man blir nästan lite mörkrädd ibland när man hör unga människor prata. Det känns som om dagens klimat är så rått i jämförelse med när man själv var yngre och det skrämmer mig verkligen. Jag skulle inte känna mig så oerhört stolt om den konversationen jag hörde idag mellan 3 småtjejer var något som kom ifrån Siri när hon blir äldre.
Jag väntade på bussen och det kom tre tjejer i ca 10-års åldern, kanske något äldre som även de skulle med bussen. Alla tre var dressade och sminkade till tänderna, stank parfym och även om de tre verkade vara vänner så var orden de använde mot varandra så hårda. Jag pratar inte om svordomar eller fula ord, utan snarare om kritik.
Två av tjejerna tyckte att den tredje hade sin jacka fel. Det borde hon ju förstått att om hon hade en så kort jacka, så kunde hon ju inte ha den knäppt för det såg ju urfult ut.
En utav tjejerna tyckte den andra var knäpp för att hon lyssnade på den och den musiken och uttryckte detta med ganska hårda ord.
Den tredje av tjejerna försökte få övriga två att dämpa sig genom att hyssja åt dem skarpt så fort det gick förbi nån kille. Detta för att de två vännerna var så pinsamma och omogna som hon uttryckte det.
Och jag… jag kunde inte göra annat än att fascineras.
När jag var i den åldern så hade jag fortfarande Musse Piggtröjor. Jag hade mjukisbyxor och var definitivt inte sminkad. Vad jag kan komma ihåg så var inte mina vänner heller sminkade och definitivt inte så okamratliga mot varandra.
Skulle jag höra mina barn när de blivit äldre, prata så till sina kamrater så skulle jag bli genuint ledsen.
Har klimatet verkligen förändrats så drastiskt sen man själv var liten?

3 svar to “Dagens ungdomar skrämmer skiten ur mig”

  1. lindami73 maj 9, 2014 den 8:11 f m #

    Jag undrar också…?
    Folk är så elaka och självupptagna idag och man drar sig inte för at öppet förnedra eller göra narr av medmänniskor.
    Barn får inte lov att vara barn så länge som dom förtjänar…:(

    • Sandra Lago maj 9, 2014 den 8:45 f m #

      Det är detta som jag inte riktigt förstår. Varför får barn inte längre vara barn?
      Uttrycket ”det var bättre förr” stämmer faktiskt

Kommentera

