Juletid, julekris

29 Dec

Med tanke på situationen som varit här hemma så har vi varit lite oroliga över att barnen inte skulle vara friska till jul. Det var dom tack o lov, dock hade vi en liten kille som matstrejkade nästan hela julen för att tand nummer två hade bestämt sig för att poppa upp mitt i allt. Annandag jul var första dagen som jag äntligen lyckades få i honom en hel flaska utan gråt. Då hade tanden spruckit upp och allt var frid och fröjd igen. Så nu är det en liten herre som har två bissingar och nu gör det ont på riktigt när han bits. De är ju sylvassa!
Julen firades hemma hos syster yster i dagarna tre och det har varit jättemysigt. Annandagen fick vi fira utan Magnus som jobbade från tidig otta till sen natt.

Morgonmys på julaftons morgon

På julafton så fick min dotter för sig att hon skulle minsann inte åka hem, utan hon skulle sova över hos Pia. Vi fick vackert åka hem utan Siri och det kändes lite lagom snopet eftersom det inte var något som var inplanerat.

Annars händer det grejer här (utöver tänder som poppar upp). Ville har upptäckt att de där gurglande ljuden som dyker upp lite då och då, faktiskt kommer från honom själv. Så nu tjoar han för fulla muggar och tycker det är helfestligt att ta sitt pratande till en annan nivå.
Idag chockade han mig genom att göra något som han aldrig direkt gjort förut. Han tog nappen. Ville har från dag ett varit en nappvägrare. Det har inte varit aktuellt för fem öre. Han har bara blivit arg när man försökt ge honom den, så vi la ner det rätt fort. Istället så har han tuttat på sin överläpp (ser för övrigt jätteroligt ut). Men idag när jag kämpade med att få honom att sova middag så som sista utväg när han vägrade och skrek i högan sky för att han var övertrött, gav jag honom nappen och han tog den och började tutta med en gång. Yay! Han somnade!

Stor pojk som kan hålla flaskan själv

Idag har jag och Siri varit på äventyr. Hon har idag varit på sitt första biobesök och det föll i mycket god jord. Siri är inte så mycket för popcorn och snacks så jag hade köpt Tom & Jerry kex som hon skulle ha och mumsa på. Men när vi väl kom till biografen så såg hon alla andra barn med popcornbyttor och självklart ville hon också ha. Jag köpte en bytta till henne och när vi väl hade satt oss till rätta i salongen så smakade hon och konstaterade att hon inte tyckte om popcorn (Vilken överraskning……..) så det slutade med att jag fick äta upp dom. Det roliga var att hon vinklade det som om hon hade bjudit mig på popcorn.

-Mamma, var popcornen goda?
-Ja Siri, dom var jättegoda
-Varsågod mamma!

Så där satt jag med mina popcorn och hon med sina kex i biomörkret och hade det mysigt till Tingeling – Legenden om önskedjuret. Rätt som det var blev det skuggteater på bioduken då Siri sträckte upp handen. Vi satt längst bak vid projektorn. Fick kämpa med att hålla mig för skratt samtidigt som jag försökte allvarligt förklara varför man inte ska göra så.
Detta var dock måndagsmys på hög nivå och jag ser redan nu fram emot nästa gång vi kan gå på bio igen.

I väntan på att filmen ska börja…

Kommentera

